Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 18 September 2010

Semoga ini petunjuk dariNya......

Bismillahirrahmanirahim......


Segala puji bagi Allah krna dpt tulis entri baru lagi......

Entri ni ana tulis lps ana bc blog Haruman Mawar....MasyaAllah blog ni inspire ana btul la....
Hati bnyk ditarbiyah dgn tulisannya yg menarik......

Dalam bnyk2 post yg ana bc kat blog tu ada satu ayat yg memang ana cukup tersentuh dgn ayat tu(berdengup kencang hati waktu bc).....Ana bc sampai 2 kali nk bg ayat tu btul2 serap kat dlm hati.InsyaAllah semuanya dengan izin Allah.....Ni ayat yg membuatkan hati ana ni dup dap2...


Apabila kita sendiri di uji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia.

Lepas bc ayat ni ana teringat sesuatu yg pernah dilalui seorang hambaAllah(bkn nama sebenarnya si fulan).......Si fulan ni bknnya alim pun,biasa2 saja tapi bg ana dia ada satu sikap suka berkongsi..Dia akan kongsikan apa saja yg nk dikongsikan tmbh2 dlm soal agama..
Si fulan nk jd da'ie nk membangunkan islam dgn dakwahnya...Jadi dlm berdakwah dia akn cuba utk amar makruf nahi mungkar sbgai lgkh dlm brdkwh......

Satu hari si fulan ini hadiri satu program dgn kwn2 dia...Tak da apa2 pun dlm program tu tpi bnyk brlaku slps program tu....Program itu biasala ada lelaki dan prmpuan..Slps blk program yg brlngsung 3 hari 2 mlm tu si fulan ni dikejutkan oleh temannya bhwa seorg lelaki di program tu telah berminat dgn temannya itu dan sering call temannya(entahla mana dpt no fon,tension jga ana dgn crita ni)..Jadi teman si fulan ni minta tolong si fulan utk elakkan diri dari laki tu..Si fulan pun bgtau la kat kwn dia tu jgn layan call tu,buat x tau je..Kwn dia pun ikutla buat x tau je..Lps sekian lama si fulan dah x dgr apa2 crita dri kwn dia tu...tiba2....

Tiba2 satu hari si fulan dpt tahu kwn dia dn lelaki tu dh berteman(faham2 je la)....Si fulan ni lps dpt tahu hal ni dia btul2 bersungguh bgtau kat kwn dia suruh brhenti...Kat sini la dia duk brdkwh soal pergaulan laki dn permpuan ni...Bkn saja kat teman dia td tu tpi kat org lain sekali...
Namun tanpa disedari si fulan tu diuji dgn apa yg dia dakwahkan...Bkn dia bercouple tpi dia sering bergaul(bergaul di alam maya) dgn jantina berlainan.....Bagi si fulan ni dia berkongsi ilmu dgn diaorg memandangkan diorg ni tinggi ilmu....

Tetapi lama2 si fulan ni rs mcm x sedap hati dia persoalkan tindakan dia ni btul ke tidak....Dia brdkwh kat org utk jg pergaulan antr laki dn prmpuan tetapi dia keliru sebenarnya dia faham ka bagaimana penjagaan pergaulan laki dan prmpuan ni???Selama ini dia duk chating dgn berlainan jantina tu adkh trmasuk perkara terlarang dlm penjagaan pergaulan antr laki dan prmpuan???
Si fulan ni trus mencari petunjuk dan memohon kpd Allah utk membntunya membetulkan kesilapan dia...Lama sungguh dia mencari dgn pencarian pelbagai bhn bacaan yg berkaitan soal ini....Bnyk jwpn yg dia terima menunjukkan apa yg dilakukannya salah..Memang si fulan ni hny berkongsi ilmu dgn org yg berlainan jantina dgnnya tpi x kanla spnjg masa brckp tntg ilmu pasti ada bnda lain...Islam melarang laki dan prmpuan yg bkn mahram berkhalwat(bedua-duaan)..Dan prnh si fulan ni beritahu dirinya sendiri bhwa dia bkn berdua-duaan pun dia hnya berckp dialam maya(brchating) so x dikira berkhalwat..


Namun si fulan perlu bersyukur bnyk2 kpd Allah krna Allah sdg membantunya...Allah membantunya dgn dia terjumpa satu ayat yg dengan izinNya menyedarkan si fulan...

" walaupun berchating tetap dikira berdua-duaan kerana mereka berchating hny dua org dan tiada sapa tahu apa yg mereka chatingkan melainkan Allah yg Maha Mengetahui".

Alhamdulillah akhirnya si fulan sedar ats kesilapannya dan semoga penyesalan dan taubat si fulan diterima Allah yg Maha Pengampun...Amin ya rabbal alamin...
Itulah serba sedikit tntg bantuan serta didikan Allah kpd manusia supaya manusia tidak menjadi org yg tidak lakukan apa yang dikatakannya....

Segala salah dn silap harap diampun..Semoga Allah permudahkan sgla urusan....






fuh penat type...tpi smga bermanfaat kpd diri ana yg sedang belajar dan kpd semua org InsyaAllah...

Semoga ini petunjuk dariNya......

Bismillahirrahmanirahim......


Segala puji bagi Allah krna dpt tulis entri baru lagi......

Entri ni ana tulis lps ana bc blog Haruman Mawar....MasyaAllah blog ni inspire ana btul la....
Hati bnyk ditarbiyah dgn tulisannya yg menarik......

Dalam bnyk2 post yg ana bc kat blog tu ada satu ayat yg memang ana cukup tersentuh dgn ayat tu(berdengup kencang hati waktu bc).....Ana bc sampai 2 kali nk bg ayat tu btul2 serap kat dlm hati.InsyaAllah semuanya dengan izin Allah.....Ni ayat yg membuatkan hati ana ni dup dap2...


Apabila kita sendiri di uji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia.

Lepas bc ayat ni ana teringat sesuatu yg pernah dilalui seorang hambaAllah(bkn nama sebenarnya si fulan).......Si fulan ni bknnya alim pun,biasa2 saja tapi bg ana dia ada satu sikap suka berkongsi..Dia akan kongsikan apa saja yg nk dikongsikan tmbh2 dlm soal agama..
Si fulan nk jd da'ie nk membangunkan islam dgn dakwahnya...Jadi dlm berdakwah dia akn cuba utk amar makruf nahi mungkar sbgai lgkh dlm brdkwh......

Satu hari si fulan ini hadiri satu program dgn kwn2 dia...Tak da apa2 pun dlm program tu tpi bnyk brlaku slps program tu....Program itu biasala ada lelaki dan prmpuan..Slps blk program yg brlngsung 3 hari 2 mlm tu si fulan ni dikejutkan oleh temannya bhwa seorg lelaki di program tu telah berminat dgn temannya itu dan sering call temannya(entahla mana dpt no fon,tension jga ana dgn crita ni)..Jadi teman si fulan ni minta tolong si fulan utk elakkan diri dari laki tu..Si fulan pun bgtau la kat kwn dia tu jgn layan call tu,buat x tau je..Kwn dia pun ikutla buat x tau je..Lps sekian lama si fulan dah x dgr apa2 crita dri kwn dia tu...tiba2....

Tiba2 satu hari si fulan dpt tahu kwn dia dn lelaki tu dh berteman(faham2 je la)....Si fulan ni lps dpt tahu hal ni dia btul2 bersungguh bgtau kat kwn dia suruh brhenti...Kat sini la dia duk brdkwh soal pergaulan laki dn permpuan ni...Bkn saja kat teman dia td tu tpi kat org lain sekali...
Namun tanpa disedari si fulan tu diuji dgn apa yg dia dakwahkan...Bkn dia bercouple tpi dia sering bergaul(bergaul di alam maya) dgn jantina berlainan.....Bagi si fulan ni dia berkongsi ilmu dgn diaorg memandangkan diorg ni tinggi ilmu....

Tetapi lama2 si fulan ni rs mcm x sedap hati dia persoalkan tindakan dia ni btul ke tidak....Dia brdkwh kat org utk jg pergaulan antr laki dn prmpuan tetapi dia keliru sebenarnya dia faham ka bagaimana penjagaan pergaulan laki dan prmpuan ni???Selama ini dia duk chating dgn berlainan jantina tu adkh trmasuk perkara terlarang dlm penjagaan pergaulan antr laki dan prmpuan???
Si fulan ni trus mencari petunjuk dan memohon kpd Allah utk membntunya membetulkan kesilapan dia...Lama sungguh dia mencari dgn pencarian pelbagai bhn bacaan yg berkaitan soal ini....Bnyk jwpn yg dia terima menunjukkan apa yg dilakukannya salah..Memang si fulan ni hny berkongsi ilmu dgn org yg berlainan jantina dgnnya tpi x kanla spnjg masa brckp tntg ilmu pasti ada bnda lain...Islam melarang laki dan prmpuan yg bkn mahram berkhalwat(bedua-duaan)..Dan prnh si fulan ni beritahu dirinya sendiri bhwa dia bkn berdua-duaan pun dia hnya berckp dialam maya(brchating) so x dikira berkhalwat..


Namun si fulan perlu bersyukur bnyk2 kpd Allah krna Allah sdg membantunya...Allah membantunya dgn dia terjumpa satu ayat yg dengan izinNya menyedarkan si fulan...

" walaupun berchating tetap dikira berdua-duaan kerana mereka berchating hny dua org dan tiada sapa tahu apa yg mereka chatingkan melainkan Allah yg Maha Mengetahui".

Alhamdulillah akhirnya si fulan sedar ats kesilapannya dan semoga penyesalan dan taubat si fulan diterima Allah yg Maha Pengampun...Amin ya rabbal alamin...
Itulah serba sedikit tntg bantuan serta didikan Allah kpd manusia supaya manusia tidak menjadi org yg tidak lakukan apa yang dikatakannya....

Segala salah dn silap harap diampun..Semoga Allah permudahkan sgla urusan....






fuh penat type...tpi smga bermanfaat kpd diri ana yg sedang belajar dan kpd semua org InsyaAllah...