Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 31 May 2011

Pengaruh rakan sgt kuat.....

Bismillahirrahmanirahim....



Assalamualaikum......nak cite2 skit sdikit kisah...huhu jgn risau bkn kisah sedih....tpi InsyaAllah kisah utk kita fikir2kan balik ........

Pengaruh rakan sgt2 kuat....serius bkn saja skrg ni tpi sejak sekian lamaya rakan2 sgt mempengaruhi tindakan kita semua.....Last week,ada satu hari naik bas balik rumah......Alkisah tiba2 dlm bas ada seorg adik(junior) mai duk sblh....slalu dia blk dgn kwn dia tpi aritu dia blk sorg....x pa la sbgai senior 'mithali' jdlah peneman dia.....Perjalanan kami yg agak jauh tu kami pun penuhi la dgn sembang2...biasala tu dlm bas ..benda tu je pun boleh buat....


dlm duk sembang2,dia pun kata....%$# rindulah nak study mcm %$# study dulu..waktu darjah 6.....dulu mmg dgn buku ja...skrg ni dah x dak minat tu dan result pun makin jatuh.....hmmm lepas ana dgr ..tak dan ana nk ckp dia pun jwb sendiri....%$# sedar sejak masuk sklh menengah ni bnyk sgt bnda kita nak kena pikir....terutama sekali dgn kawan.....klau dulu kwn sekadar memenuhi adat ja...tpi bila msuk sklh menengah ni rasa mcm kawanlah segalanya......klau kwn ada mslh kita yg terlebih risau....(dlm hati...fuh dahsyat bdak ni, untung jd kwn dia).......Pastu lps diam seketika, ana pun mengiakan apa yg dia kata...betul juga...klau dulu mmg x ambil kisah psl kwn lngsung...skdr teman bermain ja....

Tapi skrg ni semuanya berkongsi dgn kwn....Masalah kita kwn tau ,masalah dia pun kita tau.....Sbb tu la kita kena pilih kwn yg betul...disebabkan pengaruh rakan yg sgt kuat ni,kita akan jadi tak keruan klau pilih kwn yg salah....kita mesti akan ikut semua yg kwn kita suruh.....Jadi ibrah dia kat sini pilihlah kwn yg betul...mcm na nak pilih kwn yg betul eh????hmmm.. kita yang kena betulkan diri kita dulu, menjadi org yg taat Allah yg akan bw kwn yg lain kejalan Allah...InsyaAllah,Allah akan berikan kita rakan yg akan membawa kita ke jalan Nya.....utk dpt kwn yg baik jgn lupa utk doa kat Allah....klau kita minta dgn sabar,InsyaAllah akan dpt.....

Jika kita dah berusaha jdi baik,dah minta doa inginkan yg terbaik tpi kita dpt kwn yg sebaliknya...apa kita nak buat???kita x leh terus putus asa dan ikut kwn kita ke jln yg salah tpi kitalah yg kena ajak kwn kita tu ke jln yg benar...Mungkin Allah berikan kita hidayah utk membantu kwn kita...Mungkin hikmahnya,kwn kita akan berubah dgn bantuan kita...

Ada lg satu cerita ....lps ana sembang2 dgn bdak tu dlm bas...esoknya,ana ckp pula dgn kwn ana yg sorang ni...sja bincang2 hal ni.....Dia pun sokong statement pengaruh rakan sgt kuat.....dia ckp cuba kita bayangkan kita duk dlm satu geng yang agak famous dgn kelakuan yg org x suka(maknanya geng yg suka cari psl la tu)....pastu,tiba2 terdetik dlm hati kita utk berubah...nak jdi baik,nak pakai tudung labuh(nak tutup aurat),nak taat perintah Allah, x nak lwn mak ayah lg.....Tpi kita tak terbuat semua tu sbb kita sorang ja rasa benda tu....geng kita yang lain x rasa pun....Pastu bila kita nak mengorak langkah utk berubah kita akan rasa berat sgt nak buat sbb malu dan takut dlm geng tu kita seorg yg janggal.....Kemudian klau lah kita tak kuat,kita mesti akan ikut cara lama balik dan x jadi nak berubah....Kita biarkan saja hidayah yg Allah berikan kat kita......

Sepatutnya klau kita dah dpt hidayah dari Allah kita x bleh lepaskannya pergi dari kita...Kita kena jaga sbb itu satu rahmat Allah kpd kita....Klau kita lepaskannya pergi entahla bila pulak hidayah itu akan sampai kembali pada kita...Drp sini kita dpt lihat betapa kuatnya pengaruh rakan...Buat nasihat kpd diri ana dan org lain juga....Cubalah utk jadi yg terbaik dan pilihlah rakan yang terbaik...Tapi x bermakna kwn yg x baik kita tinggalkan,kita tetap kena bantu mereka klau Allah telah tetapkan mereka akan berubah melalui kita.....<3<3<3


InsyaAllah,itu saja yg ana nk sampaikan ......Semoga coretan kecil ini dpt diambil ibrah dan pengajaran melaluinya......Sama-samalah kita muhasabah diri dan sentiasa konsisten utk berubah ke arah kebaikan......Biar kita lakukan sesuatu sedikit tpi pastikan ISTIQAMAH.....

BE THE BEST WITH THE REST

Happy person...
Mujahidah...

Pengaruh rakan sgt kuat.....

Bismillahirrahmanirahim....



Assalamualaikum......nak cite2 skit sdikit kisah...huhu jgn risau bkn kisah sedih....tpi InsyaAllah kisah utk kita fikir2kan balik ........

Pengaruh rakan sgt2 kuat....serius bkn saja skrg ni tpi sejak sekian lamaya rakan2 sgt mempengaruhi tindakan kita semua.....Last week,ada satu hari naik bas balik rumah......Alkisah tiba2 dlm bas ada seorg adik(junior) mai duk sblh....slalu dia blk dgn kwn dia tpi aritu dia blk sorg....x pa la sbgai senior 'mithali' jdlah peneman dia.....Perjalanan kami yg agak jauh tu kami pun penuhi la dgn sembang2...biasala tu dlm bas ..benda tu je pun boleh buat....


dlm duk sembang2,dia pun kata....%$# rindulah nak study mcm %$# study dulu..waktu darjah 6.....dulu mmg dgn buku ja...skrg ni dah x dak minat tu dan result pun makin jatuh.....hmmm lepas ana dgr ..tak dan ana nk ckp dia pun jwb sendiri....%$# sedar sejak masuk sklh menengah ni bnyk sgt bnda kita nak kena pikir....terutama sekali dgn kawan.....klau dulu kwn sekadar memenuhi adat ja...tpi bila msuk sklh menengah ni rasa mcm kawanlah segalanya......klau kwn ada mslh kita yg terlebih risau....(dlm hati...fuh dahsyat bdak ni, untung jd kwn dia).......Pastu lps diam seketika, ana pun mengiakan apa yg dia kata...betul juga...klau dulu mmg x ambil kisah psl kwn lngsung...skdr teman bermain ja....

Tapi skrg ni semuanya berkongsi dgn kwn....Masalah kita kwn tau ,masalah dia pun kita tau.....Sbb tu la kita kena pilih kwn yg betul...disebabkan pengaruh rakan yg sgt kuat ni,kita akan jadi tak keruan klau pilih kwn yg salah....kita mesti akan ikut semua yg kwn kita suruh.....Jadi ibrah dia kat sini pilihlah kwn yg betul...mcm na nak pilih kwn yg betul eh????hmmm.. kita yang kena betulkan diri kita dulu, menjadi org yg taat Allah yg akan bw kwn yg lain kejalan Allah...InsyaAllah,Allah akan berikan kita rakan yg akan membawa kita ke jalan Nya.....utk dpt kwn yg baik jgn lupa utk doa kat Allah....klau kita minta dgn sabar,InsyaAllah akan dpt.....

Jika kita dah berusaha jdi baik,dah minta doa inginkan yg terbaik tpi kita dpt kwn yg sebaliknya...apa kita nak buat???kita x leh terus putus asa dan ikut kwn kita ke jln yg salah tpi kitalah yg kena ajak kwn kita tu ke jln yg benar...Mungkin Allah berikan kita hidayah utk membantu kwn kita...Mungkin hikmahnya,kwn kita akan berubah dgn bantuan kita...

Ada lg satu cerita ....lps ana sembang2 dgn bdak tu dlm bas...esoknya,ana ckp pula dgn kwn ana yg sorang ni...sja bincang2 hal ni.....Dia pun sokong statement pengaruh rakan sgt kuat.....dia ckp cuba kita bayangkan kita duk dlm satu geng yang agak famous dgn kelakuan yg org x suka(maknanya geng yg suka cari psl la tu)....pastu,tiba2 terdetik dlm hati kita utk berubah...nak jdi baik,nak pakai tudung labuh(nak tutup aurat),nak taat perintah Allah, x nak lwn mak ayah lg.....Tpi kita tak terbuat semua tu sbb kita sorang ja rasa benda tu....geng kita yang lain x rasa pun....Pastu bila kita nak mengorak langkah utk berubah kita akan rasa berat sgt nak buat sbb malu dan takut dlm geng tu kita seorg yg janggal.....Kemudian klau lah kita tak kuat,kita mesti akan ikut cara lama balik dan x jadi nak berubah....Kita biarkan saja hidayah yg Allah berikan kat kita......

Sepatutnya klau kita dah dpt hidayah dari Allah kita x bleh lepaskannya pergi dari kita...Kita kena jaga sbb itu satu rahmat Allah kpd kita....Klau kita lepaskannya pergi entahla bila pulak hidayah itu akan sampai kembali pada kita...Drp sini kita dpt lihat betapa kuatnya pengaruh rakan...Buat nasihat kpd diri ana dan org lain juga....Cubalah utk jadi yg terbaik dan pilihlah rakan yang terbaik...Tapi x bermakna kwn yg x baik kita tinggalkan,kita tetap kena bantu mereka klau Allah telah tetapkan mereka akan berubah melalui kita.....<3<3<3


InsyaAllah,itu saja yg ana nk sampaikan ......Semoga coretan kecil ini dpt diambil ibrah dan pengajaran melaluinya......Sama-samalah kita muhasabah diri dan sentiasa konsisten utk berubah ke arah kebaikan......Biar kita lakukan sesuatu sedikit tpi pastikan ISTIQAMAH.....

BE THE BEST WITH THE REST

Happy person...
Mujahidah...