Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 27 January 2012

Aku hanya PEMINJAM!!!!

Bismillahirrahmanirahim.....

Assalamualaikum....Alhamdulillah ana nk share something arini sblm berangkat esok.......

klau skrg ni ana sbgai seorg ex-student yg bru habis spm...soalan2 biasa yg org tnya kenala ana hadapi walaupun x sanggup nk jwb.......common questions...

' tak takut ka nk dpt result???'

'agak2 result dpt apa??'

'nanti nk smbung blajar mna??'...

tujuan ana share benda ni bukan nk marah org yg tnya atau tak bagi tnya tp ana nk kongsi skit ja brkaitan dgn hal ni.....sebenarnya slps habis exam tu kita kena serahkan semuanya pd Allah disamping kita berdoa......Ana serahkan sglanya pd Allah utk keputusan dan msa depan ana...sbb ana hidup ini hnya sbgai PEMINJAM !!! andai itu yg Allah tetapkan utk ana dan yg terbaik ana terima...Semestinya apa yg ditetapkan Allah itu lah yg terbaik.....

kita tengok analogi sbgai peminjam kat bank....klau kita nk buat pinjaman kat bank...ada syarat2 yg kita kena ikut...klau kita inginkan RM500 ribu , tak semestinya kita akn direct dpt dri bank jumlah yg kita inginkan sbb bank nk bg pinjaman kat kita pun dia akn tengok kelayakan kita...contohnya usia kita or penjamin utk kita bru la kita akn dpt pinjaman tu.....sma juga dlm urusan lain yg kita inginkan dri Allah....kita hnya PEMINJAM...wlaupun kita inginkan sesuatu kita perlu melepasi beberapa kelayakan utk kita dpt benda yg kita inginkan....

contoh yg lebih jelas yg ana bleh kongsi cth sbgai student spm......pasti semua impikan kejayaan STRAIGHT A....dan pasti itu yg dipohon kpd Allah....tp sblum Allah nk bg kat kita apa yg kita minta tu ada juga kelayakan2 dia......kejayaan yg cemerlang tu kita hnya mendpat pinjaman dri Allah jdi utk mendapat kelulusan pinjaman kita ada la syarat2nya....pasti Allah akan lihat pd bgaimna usaha kita utk mencapai kejayaan yg diimpikan???....bgaimna kesungguhan kita???...sbb tu tak semua org dpt apa yg diidamkan krna ada syarat2 yg belum sempurna utk dia dpt keinginan dia tu....kemampuan kita nk hadapi sesuatu juga bleh jdi salah satu syaratnya.....mungkin kita dah usaha keras utk dpt keputusan cemerlang dan niat pun baik tp Allah tangguhkan kejayaan kita kerana mungkin kita masih belum mampu utk memiliki kejayaan tu....
barangkali dengan kejayaan tu kita akn RIAK...barangkali kita akn jauh drp ALLAH....jdi kejayaan tu ditangguhkan sehingga kita btul2 dah mampu dan layak utk memilikinya....

 satu yg ana dpt simpulkan....ingatan utk diri ana dan sahabat2...kita kena ingat apa yg kita miliki kat dunia ni adlh pinjaman dri Allah...so itu hak Allah utk memberi dan mengambilnya dri kita....tugas kita adlh utk terus berdoa dan terus2 berusaha utk kehidupan kita sama ada di dunia atau akhirat....andai apa yg kita idamkan tidak dimiliki pasti Allah telah merancang  sesuatu yg lebih baik utk kita.....InsyaAllah smga ambil yg baik,buang yg buruk dan betulkan yg salah.....smga bermanfaat utk kita semua....


 salam PEMINJAM...

Mujahidah....

















Aku hanya PEMINJAM!!!!

Bismillahirrahmanirahim.....

Assalamualaikum....Alhamdulillah ana nk share something arini sblm berangkat esok.......

klau skrg ni ana sbgai seorg ex-student yg bru habis spm...soalan2 biasa yg org tnya kenala ana hadapi walaupun x sanggup nk jwb.......common questions...

' tak takut ka nk dpt result???'

'agak2 result dpt apa??'

'nanti nk smbung blajar mna??'...

tujuan ana share benda ni bukan nk marah org yg tnya atau tak bagi tnya tp ana nk kongsi skit ja brkaitan dgn hal ni.....sebenarnya slps habis exam tu kita kena serahkan semuanya pd Allah disamping kita berdoa......Ana serahkan sglanya pd Allah utk keputusan dan msa depan ana...sbb ana hidup ini hnya sbgai PEMINJAM !!! andai itu yg Allah tetapkan utk ana dan yg terbaik ana terima...Semestinya apa yg ditetapkan Allah itu lah yg terbaik.....

kita tengok analogi sbgai peminjam kat bank....klau kita nk buat pinjaman kat bank...ada syarat2 yg kita kena ikut...klau kita inginkan RM500 ribu , tak semestinya kita akn direct dpt dri bank jumlah yg kita inginkan sbb bank nk bg pinjaman kat kita pun dia akn tengok kelayakan kita...contohnya usia kita or penjamin utk kita bru la kita akn dpt pinjaman tu.....sma juga dlm urusan lain yg kita inginkan dri Allah....kita hnya PEMINJAM...wlaupun kita inginkan sesuatu kita perlu melepasi beberapa kelayakan utk kita dpt benda yg kita inginkan....

contoh yg lebih jelas yg ana bleh kongsi cth sbgai student spm......pasti semua impikan kejayaan STRAIGHT A....dan pasti itu yg dipohon kpd Allah....tp sblum Allah nk bg kat kita apa yg kita minta tu ada juga kelayakan2 dia......kejayaan yg cemerlang tu kita hnya mendpat pinjaman dri Allah jdi utk mendapat kelulusan pinjaman kita ada la syarat2nya....pasti Allah akan lihat pd bgaimna usaha kita utk mencapai kejayaan yg diimpikan???....bgaimna kesungguhan kita???...sbb tu tak semua org dpt apa yg diidamkan krna ada syarat2 yg belum sempurna utk dia dpt keinginan dia tu....kemampuan kita nk hadapi sesuatu juga bleh jdi salah satu syaratnya.....mungkin kita dah usaha keras utk dpt keputusan cemerlang dan niat pun baik tp Allah tangguhkan kejayaan kita kerana mungkin kita masih belum mampu utk memiliki kejayaan tu....
barangkali dengan kejayaan tu kita akn RIAK...barangkali kita akn jauh drp ALLAH....jdi kejayaan tu ditangguhkan sehingga kita btul2 dah mampu dan layak utk memilikinya....

 satu yg ana dpt simpulkan....ingatan utk diri ana dan sahabat2...kita kena ingat apa yg kita miliki kat dunia ni adlh pinjaman dri Allah...so itu hak Allah utk memberi dan mengambilnya dri kita....tugas kita adlh utk terus berdoa dan terus2 berusaha utk kehidupan kita sama ada di dunia atau akhirat....andai apa yg kita idamkan tidak dimiliki pasti Allah telah merancang  sesuatu yg lebih baik utk kita.....InsyaAllah smga ambil yg baik,buang yg buruk dan betulkan yg salah.....smga bermanfaat utk kita semua....


 salam PEMINJAM...

Mujahidah....