Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 12 August 2012

Ilmu yang TERBAIK!!!

Bismillahirrahmanirahim....
Segala Pujian hanya bagi Allah..

 Assalamualaikum,salam mahabbah n selamat berpuasa....Puasa yg ke 23 ni bru sempat ana nk 'isi' blog ni dengan sesuatu yg baru....InsyaAllah ,smoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita walaupun sedikit...

Ana nak sharekan apa yg kak usrah ana sampaikan...Pengisian yg diberi tu mcm terkena tempias kat diri sendiri yg senang sgt 'jatuh'..Ana nk kongsi sbb mna la tau kut2 ada yg terkena tempias jgak kan...Kadang2 kita especially pelajar selalu susah nak buat keputusan terutama sekali nak buat pilihan bidang yg terbaik dengan kita..sbb mestila kita nak bidang yg kita ambik tu adalah bidang yg terbaik kan..So,ana pun lalui la jgak fasa memilih bidang ni...dalam duk dalam proses duk fikir punya fikir yang mana yang terbaik ni sekali Allah 'hantar' kak usrah ana sampaikan satu info skit ja tapi Alhamdulillah bermanfaat..Subhanallah,betapa besarnya nikmat Allah untuk manusia kan??...Kalau rasa2 hidup kita ni macam x adil ja..cuba tengok balik ke belakang2 kisah2 kita yang Allah dah selitkan banyak sangat bantuan Allah yang kita x sedar....

ok...bebalik psai bidang tu...waktu usrah tu naqibah ana ceritakan tentang betapa pentingnya ilmu Tauhid sbb dengan ilmu tauhid ni la kita dapat kenal Allah...dengan ilmu tauhid la dapat menguatkan keimanan dan aqidah seseorang insan..Ilmu yang menceritakan keesaan Allah ,yang mengenalkan kita dengan Allah..So bleh la kita buat conclusion ilmu tauhid fardu ain utk setiap insan....Tapi2......x kan semua orang nak blajaq ilmu tauhid ja???Ilmu len mcm na plak???x kan x yah blajaq kut??persoalan2 yang timbul dlam kepala waktu kak tu cakap mcm tu...tapi rupa2nya ana silap buat judgement,kak tu x habis cakap lg...sebenarnya naqibah ana nak sampaikan maksud dalam duk kejar ilmu2 dunia yg fardu kifayah tu kita x leh tinggal ilmu tauhid ni sbb ilmu ni adalah ilmu yang paling mulia didunia....Jadi,apa2 saja ilmu yang kita ceburi disertakan dengan ilmu tauhid,ilmu itulah yang akan jadi ilmu yang paling mulia...Mcm na nak kaitkan ilmu tauhid dengan pembelajaran kita???Itulah kita kena sentiasa mentadabbur Al-Quran supaya kita tahu apa isi kandungan Al-Quran yang sebenarnya dan barulah kita boleh kaitkan dengan apa yang kita belajar....dengan cara ni akan lebih meyakinkan kita terhadap keesaan Allah dan keimanan kita akan lebih mantop InsyaAllah....


Kalau kita adalah insan yang memang menceburi bidang agama dan belajar ilmu tauhid dengan mendalam,kita masih perlu ambil tahu ilmu2 lain walaupun sedikit supaya kita boleh beramal dengan ilmu yang kita ada dan dapat dijadikan hujah...Kita boleh jadikannya hujah untuk mengembangkan Islam...sbb zaman sekarang,kita kena kaitkan dengan bukti terutama sekali bukti melalui sains untuk meyakinkan orang lain terutama yg ahli2 pemikir ni tentang kebenaran Islam....

Konklusinya,kita kenala tuntut ilmu tauhid disamping ilmu2 fardu kifayah yg lain...Ini menjadi satu kewajipan kepada diri kita...Ana harap sahabat2 yang membaca faham dan dapat apa yang ana sampaikan ni..InsyaAllah kita sama2 berusaha untuk memahami,menghayati,mempelajari dan mengamalkan segala ilmu yang kita pelajari...Klau kita x tahu nak tuntut ilmu tauhid kat mna,kita boleh mencari melalui mana2 medium yang mudah untuk kita..Tanpa mencari kita x kan dapat apa2 pun,untuk mengenal Allah kita perlu mencari Allah melalui ilmu...InsyaAllah klau kita ada usaha ,Allah pasti beri jalan kepada kita...


Firman Allah dalam surah Al-Qasas ayat 77
"Dan carilah pahala negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu,tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu,dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi.Sungguh Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan"

Rasulullah bersabda juga,"barangsiapa inginkan dunia perlu berilmu,jika inginkan akhirat perlu berilmu dan barangsiapa inginkan dunia dan akhirat hendaklah berilmu"

Ilmu yang dimaksudkan itu luas skopnya..yang penting ilmu yang kita pelajari itu ilmu yang membawa manfaat kepada diri dan agama dan juga mendapat keberkatan Allah....InsyaAllah tu ja utk kali ni...Ambil yang baik,buang yang buruk dan betulkan yang salah...btw, Salam Ramadhan.:)





salam penuntut,
mujahidah...

Ilmu yang TERBAIK!!!

Bismillahirrahmanirahim....
Segala Pujian hanya bagi Allah..

 Assalamualaikum,salam mahabbah n selamat berpuasa....Puasa yg ke 23 ni bru sempat ana nk 'isi' blog ni dengan sesuatu yg baru....InsyaAllah ,smoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita walaupun sedikit...

Ana nak sharekan apa yg kak usrah ana sampaikan...Pengisian yg diberi tu mcm terkena tempias kat diri sendiri yg senang sgt 'jatuh'..Ana nk kongsi sbb mna la tau kut2 ada yg terkena tempias jgak kan...Kadang2 kita especially pelajar selalu susah nak buat keputusan terutama sekali nak buat pilihan bidang yg terbaik dengan kita..sbb mestila kita nak bidang yg kita ambik tu adalah bidang yg terbaik kan..So,ana pun lalui la jgak fasa memilih bidang ni...dalam duk dalam proses duk fikir punya fikir yang mana yang terbaik ni sekali Allah 'hantar' kak usrah ana sampaikan satu info skit ja tapi Alhamdulillah bermanfaat..Subhanallah,betapa besarnya nikmat Allah untuk manusia kan??...Kalau rasa2 hidup kita ni macam x adil ja..cuba tengok balik ke belakang2 kisah2 kita yang Allah dah selitkan banyak sangat bantuan Allah yang kita x sedar....

ok...bebalik psai bidang tu...waktu usrah tu naqibah ana ceritakan tentang betapa pentingnya ilmu Tauhid sbb dengan ilmu tauhid ni la kita dapat kenal Allah...dengan ilmu tauhid la dapat menguatkan keimanan dan aqidah seseorang insan..Ilmu yang menceritakan keesaan Allah ,yang mengenalkan kita dengan Allah..So bleh la kita buat conclusion ilmu tauhid fardu ain utk setiap insan....Tapi2......x kan semua orang nak blajaq ilmu tauhid ja???Ilmu len mcm na plak???x kan x yah blajaq kut??persoalan2 yang timbul dlam kepala waktu kak tu cakap mcm tu...tapi rupa2nya ana silap buat judgement,kak tu x habis cakap lg...sebenarnya naqibah ana nak sampaikan maksud dalam duk kejar ilmu2 dunia yg fardu kifayah tu kita x leh tinggal ilmu tauhid ni sbb ilmu ni adalah ilmu yang paling mulia didunia....Jadi,apa2 saja ilmu yang kita ceburi disertakan dengan ilmu tauhid,ilmu itulah yang akan jadi ilmu yang paling mulia...Mcm na nak kaitkan ilmu tauhid dengan pembelajaran kita???Itulah kita kena sentiasa mentadabbur Al-Quran supaya kita tahu apa isi kandungan Al-Quran yang sebenarnya dan barulah kita boleh kaitkan dengan apa yang kita belajar....dengan cara ni akan lebih meyakinkan kita terhadap keesaan Allah dan keimanan kita akan lebih mantop InsyaAllah....


Kalau kita adalah insan yang memang menceburi bidang agama dan belajar ilmu tauhid dengan mendalam,kita masih perlu ambil tahu ilmu2 lain walaupun sedikit supaya kita boleh beramal dengan ilmu yang kita ada dan dapat dijadikan hujah...Kita boleh jadikannya hujah untuk mengembangkan Islam...sbb zaman sekarang,kita kena kaitkan dengan bukti terutama sekali bukti melalui sains untuk meyakinkan orang lain terutama yg ahli2 pemikir ni tentang kebenaran Islam....

Konklusinya,kita kenala tuntut ilmu tauhid disamping ilmu2 fardu kifayah yg lain...Ini menjadi satu kewajipan kepada diri kita...Ana harap sahabat2 yang membaca faham dan dapat apa yang ana sampaikan ni..InsyaAllah kita sama2 berusaha untuk memahami,menghayati,mempelajari dan mengamalkan segala ilmu yang kita pelajari...Klau kita x tahu nak tuntut ilmu tauhid kat mna,kita boleh mencari melalui mana2 medium yang mudah untuk kita..Tanpa mencari kita x kan dapat apa2 pun,untuk mengenal Allah kita perlu mencari Allah melalui ilmu...InsyaAllah klau kita ada usaha ,Allah pasti beri jalan kepada kita...


Firman Allah dalam surah Al-Qasas ayat 77
"Dan carilah pahala negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu,tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu,dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi.Sungguh Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan"

Rasulullah bersabda juga,"barangsiapa inginkan dunia perlu berilmu,jika inginkan akhirat perlu berilmu dan barangsiapa inginkan dunia dan akhirat hendaklah berilmu"

Ilmu yang dimaksudkan itu luas skopnya..yang penting ilmu yang kita pelajari itu ilmu yang membawa manfaat kepada diri dan agama dan juga mendapat keberkatan Allah....InsyaAllah tu ja utk kali ni...Ambil yang baik,buang yang buruk dan betulkan yang salah...btw, Salam Ramadhan.:)





salam penuntut,
mujahidah...