Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 5 November 2010

Siapa kekasih kita???

Bimisllahirrahmanirahim...
Segala Pujian hny bg Allah...



Alhamdulillah arini dpt ilham ckit nk tulis dlm blog ni...Ana tahu ana ni lemah ckit dlm penulisan ni jd sgala kekurangan harap diampun...

Arini ana nk tulis tntg "SIAPA KEKASIH KITA"?....kebnykkan remaja skrg mesti akn ada yg rs kekurangan klau x da couple...mai ana bgtau kat korang semua yg semua org ada kekasih..korang jgnla sedih...kekasih ni x kan lari punya dri kita....dlm entri ni ana bgtau siapa Si Kekasih tu dan knpa Si Kekasih tu perlu kita pilih sbgai kekasih kita.....


Sebelum mula apa2 ana nk bgtau kat semua org kekasih tu apa....just nak kongsi pendpt ana...Bagi ana kekasih tu bknlah seorg lelaki @ perempuan yg mnjd couple,suami @ isteri...tapi bg ana kekasih tu ialah org yg berkongsi kasih dgn kita...contohnya klau satu jari ia akn dipanggil jari saja tpi klau bnyk jari ia dipanggil jemari....samala kalau satu ia dipanggil kasih tpi klau bnyk ia dipanggil kekasih....so melalui muqaddimah ni mesti ramai dah dpt agak kekasih apa yg ana maksudkan...ok,mari kita tgk satu persatu kekasih kita....


SIAPA kekasih kita dan KENAPA kita memilihnya?????


1) ALLAH.



mesti ramai dah agak jwpn ni yg akan tulis...ya bnda ni x dpt dinafikan langsung..Tpi ana just tulis ni nak ingatkan diri ana dan InsyaAllah org lain juga utk letakkan Allah sbgai kekasih teragung kita....jgn sesekali kita letakkan cinta lain mengatasi cinta kpd Allah...Kenapa kita perlu Allah cintakan Allah??? Analoginya,,kalau ada seseorg yg kita x prnh jumpa org ni tpi dia tahu semua apa yg kita perlukan...pastu tiap2 hari hantar kat kita bnda yg kita perlu tu...mesti dlm hati kita akan rs teringin nak jumpa org ni dan mesti kita akan sayang gila kat orang ni..ye tak??
Sama la,kita x pernah jumpa Allah pun dan kita x pernah bgtau kat Allah yg kita perlukan oksigen arini sbb arini nak bernafas..tanpa kita minta Allah bg kat kita..lg kita x pernah pun bgtau kat Allah yg kita nanti bila lahir kat dunia kita seorang bapa dan seorg ibu..Tapi Allah sediakan utk kita tanpa perlu kita minta....jadi x da sebab kita nak pinggirkan Allah sbgai kekasih kita...x da sebab utk kita bg utk tdk laksanakan perintah Allah...

So jdkanlah Allah kekasih yg teragung dlm diri kita...jgn risau x kan ada ruginya kalau kita bgtau kat suami @ isteri kita yg dia tu bkn kekasih pertama kita tapi kekasih pertama kita adlh Allah...
kalau kita ditimpa ujian yg bnyk jgnlah kata "Allah x sayang aku"...never say that...Sbb Allah sayangla Allah beri ujian spya kita mngharapkan bantuan Allah dan dekat dgn Allah...Bnyk yg Allah beri kat kita tanda kasih sayang Allah pd kita...tpi apa yg kita beri???...Cara utk kita membls cinta Allah adlh dgn buat semua perintah Allah...jgnla kita semua cari alasan utk tdk laksanakan perintah Allah...Ingatlah Allah sentiasa sayang kita....



2) Rasulullah(Nabi Muhammad s.a.w)

lps Allah jd kekasih kita yg pertama,maka kekasih yg kedua mestilah pesuruh Allah....kalau kita sayang kwn kita kerana Allah mesti kita kan sayang family dia sekali spy hubungan kita dgn kwn kita tu kekal insyaAllah....begitu juga kalau kita dah sayang dan cintakan Allah, kita kena sayangkan kekasih Allah juga iaitu Nabi Muhammad....kenapa Rasulullah kena jd kekasih kita???
sbbnya Rasulullah sayang kita..x kan la kita x sayang org yg sayang kita...Allah sayang kita , Rasulullah sayang kita , so kita pun kenala sayang Allah dan pesuruh Allah..x adil la kalau org sayang kita tpi kita x sayang mereka,kita langgar cakap mereka...sangat x adil kalau mcm tu...


Rasulullah walaupun x pernah jumpa kita, x pernah pun duduk sebelah kita sembang2 dgn kita ,knl diri kita tpi Rasulullah sgt sayang dan cintakan kita...buktinya, waktu Rasulullah wafat nama kita yang Rasulullah sebut"ummati,ummati.ummati"...bknkah kita umat Rasulullah tu...lagi satu Rasulullah dah berjuang bersungguh2 utk bw agama Allah kat kita spya kita selamat dri api neraka ...x kanla kita x sayang dan cintakan Rasulullah....Ada satu kisah seorg sahabat dtg kpd Nabi dn tanya apa yg bleh bantu dia masuk syurga sbb dia kata dia x buat pun qiam tiap2 hari dia x pun solat lama2 @ bnyk puasa sunat ke...Tapi dia meletakkan cinta kpd Allah dan Rasul paling tinggi...maka Nabi ckp dia pasti akan bersama2 org yg dia cintai di syurga nanti..maknanya dia akan bersama Rasulullah la di syurga nanti...Kita manusia yg hina ni x nak ke masuk syurga...So ayuh cintakan Rasulullah dgn jga agama yg dibawanya dan buat sunnah Rasulullah....



3) Ibu bapa.

Ok slps kekasih prtama Allah dn kedua Rasulullah skrg kekasih kita yg ketiga mestila ibubapa kita...walaupun kita rasa ibubapa x sayang kita dan kita letak org lain seleps Allah dan Rasul dan bukannya ibubapa kita ,maka kita perlu ubati hati kita...Dengan izin Allah kita x kan lahir di dunia ni tanpa ibubapa kita..ingat..ingat..ingat....Sebelum kasihkan bapa kita kena letak kasih kpd ibu dlu...kalau ckap kekasih ketiga kita ibubapa ,jd kenapa mereka yg ketiga???



haa..sbbnya mesti semua org dah tahu,sbb mereka besarkan kita...haha jwpn biasa...ye la walaupun ramai yg tahu kita kena syangkan ibubapa sbb diaorg sayangkan kita tapi ramai juga yg tinggalkan ibubapa mereka bila dah tua...bkn waktu ibu bapa tua tapi waktu ibubapa masih muda pun anak2 terutama remaja sering tinggalkan ibubapa sendirian dgn alasan ibu suka bebel bapa suka marah..mana x marahnya dah kita yg jahat sangat....cuba kita letak diri kita dlm situasi ibubapa kita yg dah penat2 besarkan kita pastu bila kita besar dah ada akal sgt la kononnya kita bantah ckp diaorg ,tengking,melepak kat luar buat keja2 merepek....itu seperti kita dah khianati ibubapa kita...cubala bayangkan kwn karib kita khianati kita mcm tu la ibubapa rasa klau kita buat jahat....setiap ibu mengandung pasti ckp kat doktor sblm lahirkan ana supaya doktor cuba selamtkan anak diorang walaupun mereka hilang nyawa....lihatla nilai kita sama dgn nyawa ibu kita...x kan x leh letak ibubapa sbgai kekasih slps Allah dan Rasul...drpada letak pakwe @ makwe bkn diaorg bg apa2 pun......ingat..ingat dan kita mesti ingat Redha Allah trletak pd redha ibubapa....



setakat ni je kut...sbnrnya klau nk list satu2 bnyk kekasih kita sbnrnya...tpi ana kongsikan tntg kekasih kita yg 3 ni je sbb yg 3 ni yg paling utama...InsyaAllah klau kita jga ketiga2 kekasih kita ni kekasih kita yg lain akan turut terjaga juga...Ana just nak ulang sekali lagi yg kekasih x semestinya pasngan hidup sama ada lelaki @ perempuan tpi kekasih ialah org yg berkongsi kasih dgn kita,yang beri kasih sayang kpd kita dan menerima kasih sayang kita....


semga entri ini bermanfaat beri peringatan kpd diri ana yg pelupa dan semga dgn izin Allah beri manfaat kpd org lain


segala yg baik itu dari Allah dan segala yg buruk itu dari diri ana sendiri...

salam hambaAllah..

Siapa kekasih kita???

Bimisllahirrahmanirahim...
Segala Pujian hny bg Allah...



Alhamdulillah arini dpt ilham ckit nk tulis dlm blog ni...Ana tahu ana ni lemah ckit dlm penulisan ni jd sgala kekurangan harap diampun...

Arini ana nk tulis tntg "SIAPA KEKASIH KITA"?....kebnykkan remaja skrg mesti akn ada yg rs kekurangan klau x da couple...mai ana bgtau kat korang semua yg semua org ada kekasih..korang jgnla sedih...kekasih ni x kan lari punya dri kita....dlm entri ni ana bgtau siapa Si Kekasih tu dan knpa Si Kekasih tu perlu kita pilih sbgai kekasih kita.....


Sebelum mula apa2 ana nk bgtau kat semua org kekasih tu apa....just nak kongsi pendpt ana...Bagi ana kekasih tu bknlah seorg lelaki @ perempuan yg mnjd couple,suami @ isteri...tapi bg ana kekasih tu ialah org yg berkongsi kasih dgn kita...contohnya klau satu jari ia akn dipanggil jari saja tpi klau bnyk jari ia dipanggil jemari....samala kalau satu ia dipanggil kasih tpi klau bnyk ia dipanggil kekasih....so melalui muqaddimah ni mesti ramai dah dpt agak kekasih apa yg ana maksudkan...ok,mari kita tgk satu persatu kekasih kita....


SIAPA kekasih kita dan KENAPA kita memilihnya?????


1) ALLAH.



mesti ramai dah agak jwpn ni yg akan tulis...ya bnda ni x dpt dinafikan langsung..Tpi ana just tulis ni nak ingatkan diri ana dan InsyaAllah org lain juga utk letakkan Allah sbgai kekasih teragung kita....jgn sesekali kita letakkan cinta lain mengatasi cinta kpd Allah...Kenapa kita perlu Allah cintakan Allah??? Analoginya,,kalau ada seseorg yg kita x prnh jumpa org ni tpi dia tahu semua apa yg kita perlukan...pastu tiap2 hari hantar kat kita bnda yg kita perlu tu...mesti dlm hati kita akan rs teringin nak jumpa org ni dan mesti kita akan sayang gila kat orang ni..ye tak??
Sama la,kita x pernah jumpa Allah pun dan kita x pernah bgtau kat Allah yg kita perlukan oksigen arini sbb arini nak bernafas..tanpa kita minta Allah bg kat kita..lg kita x pernah pun bgtau kat Allah yg kita nanti bila lahir kat dunia kita seorang bapa dan seorg ibu..Tapi Allah sediakan utk kita tanpa perlu kita minta....jadi x da sebab kita nak pinggirkan Allah sbgai kekasih kita...x da sebab utk kita bg utk tdk laksanakan perintah Allah...

So jdkanlah Allah kekasih yg teragung dlm diri kita...jgn risau x kan ada ruginya kalau kita bgtau kat suami @ isteri kita yg dia tu bkn kekasih pertama kita tapi kekasih pertama kita adlh Allah...
kalau kita ditimpa ujian yg bnyk jgnlah kata "Allah x sayang aku"...never say that...Sbb Allah sayangla Allah beri ujian spya kita mngharapkan bantuan Allah dan dekat dgn Allah...Bnyk yg Allah beri kat kita tanda kasih sayang Allah pd kita...tpi apa yg kita beri???...Cara utk kita membls cinta Allah adlh dgn buat semua perintah Allah...jgnla kita semua cari alasan utk tdk laksanakan perintah Allah...Ingatlah Allah sentiasa sayang kita....



2) Rasulullah(Nabi Muhammad s.a.w)

lps Allah jd kekasih kita yg pertama,maka kekasih yg kedua mestilah pesuruh Allah....kalau kita sayang kwn kita kerana Allah mesti kita kan sayang family dia sekali spy hubungan kita dgn kwn kita tu kekal insyaAllah....begitu juga kalau kita dah sayang dan cintakan Allah, kita kena sayangkan kekasih Allah juga iaitu Nabi Muhammad....kenapa Rasulullah kena jd kekasih kita???
sbbnya Rasulullah sayang kita..x kan la kita x sayang org yg sayang kita...Allah sayang kita , Rasulullah sayang kita , so kita pun kenala sayang Allah dan pesuruh Allah..x adil la kalau org sayang kita tpi kita x sayang mereka,kita langgar cakap mereka...sangat x adil kalau mcm tu...


Rasulullah walaupun x pernah jumpa kita, x pernah pun duduk sebelah kita sembang2 dgn kita ,knl diri kita tpi Rasulullah sgt sayang dan cintakan kita...buktinya, waktu Rasulullah wafat nama kita yang Rasulullah sebut"ummati,ummati.ummati"...bknkah kita umat Rasulullah tu...lagi satu Rasulullah dah berjuang bersungguh2 utk bw agama Allah kat kita spya kita selamat dri api neraka ...x kanla kita x sayang dan cintakan Rasulullah....Ada satu kisah seorg sahabat dtg kpd Nabi dn tanya apa yg bleh bantu dia masuk syurga sbb dia kata dia x buat pun qiam tiap2 hari dia x pun solat lama2 @ bnyk puasa sunat ke...Tapi dia meletakkan cinta kpd Allah dan Rasul paling tinggi...maka Nabi ckp dia pasti akan bersama2 org yg dia cintai di syurga nanti..maknanya dia akan bersama Rasulullah la di syurga nanti...Kita manusia yg hina ni x nak ke masuk syurga...So ayuh cintakan Rasulullah dgn jga agama yg dibawanya dan buat sunnah Rasulullah....



3) Ibu bapa.

Ok slps kekasih prtama Allah dn kedua Rasulullah skrg kekasih kita yg ketiga mestila ibubapa kita...walaupun kita rasa ibubapa x sayang kita dan kita letak org lain seleps Allah dan Rasul dan bukannya ibubapa kita ,maka kita perlu ubati hati kita...Dengan izin Allah kita x kan lahir di dunia ni tanpa ibubapa kita..ingat..ingat..ingat....Sebelum kasihkan bapa kita kena letak kasih kpd ibu dlu...kalau ckap kekasih ketiga kita ibubapa ,jd kenapa mereka yg ketiga???



haa..sbbnya mesti semua org dah tahu,sbb mereka besarkan kita...haha jwpn biasa...ye la walaupun ramai yg tahu kita kena syangkan ibubapa sbb diaorg sayangkan kita tapi ramai juga yg tinggalkan ibubapa mereka bila dah tua...bkn waktu ibu bapa tua tapi waktu ibubapa masih muda pun anak2 terutama remaja sering tinggalkan ibubapa sendirian dgn alasan ibu suka bebel bapa suka marah..mana x marahnya dah kita yg jahat sangat....cuba kita letak diri kita dlm situasi ibubapa kita yg dah penat2 besarkan kita pastu bila kita besar dah ada akal sgt la kononnya kita bantah ckp diaorg ,tengking,melepak kat luar buat keja2 merepek....itu seperti kita dah khianati ibubapa kita...cubala bayangkan kwn karib kita khianati kita mcm tu la ibubapa rasa klau kita buat jahat....setiap ibu mengandung pasti ckp kat doktor sblm lahirkan ana supaya doktor cuba selamtkan anak diorang walaupun mereka hilang nyawa....lihatla nilai kita sama dgn nyawa ibu kita...x kan x leh letak ibubapa sbgai kekasih slps Allah dan Rasul...drpada letak pakwe @ makwe bkn diaorg bg apa2 pun......ingat..ingat dan kita mesti ingat Redha Allah trletak pd redha ibubapa....



setakat ni je kut...sbnrnya klau nk list satu2 bnyk kekasih kita sbnrnya...tpi ana kongsikan tntg kekasih kita yg 3 ni je sbb yg 3 ni yg paling utama...InsyaAllah klau kita jga ketiga2 kekasih kita ni kekasih kita yg lain akan turut terjaga juga...Ana just nak ulang sekali lagi yg kekasih x semestinya pasngan hidup sama ada lelaki @ perempuan tpi kekasih ialah org yg berkongsi kasih dgn kita,yang beri kasih sayang kpd kita dan menerima kasih sayang kita....


semga entri ini bermanfaat beri peringatan kpd diri ana yg pelupa dan semga dgn izin Allah beri manfaat kpd org lain


segala yg baik itu dari Allah dan segala yg buruk itu dari diri ana sendiri...

salam hambaAllah..