Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 31 December 2010

special en3 for 2011 SPM candidates!!!!



Bismillahirahmanirrahim...
Segala Pujian hny bg Allah....

Assalamualaikum teman2 dan blog kesygn ana........Alhamdulillah dh hampir sebulan dlm taqwim islam kita msuk tahun baru.....tp taqwim 'org putih' baru je beberpa jam msuk tahun baru......Ana nk kita semua tny ckit diri kita ni semua...korang ni semua sedar tak arini dah 2011???ana sruh korang semua tny sbb ana x sedar pun kita dah msuk 2011...so,ana nk thu la ada x org yg mengalami situasi mcm ana...hehe..sja je...

ok ,x melengahkan masa ana nk bgtau kat antum,antunna semua yg arini dah 2011 dan merupakan tahun yg paling genting dlm hidup kita semua(trmsuk ana)....knpa????kerana tahun ni kita semua kena berebut utk ambil satu tiket...dlm kehidupan kat Malaysia ni,org kta tiket tu penting utk maju dlm hidup....ana pun x tahu sejauh mna kebenaran kenyataan tu...tpi kita trima ja la sbb mmg ya pun .....klau x da tiket tu mmg susahla...x da hala tuju hidup....
korang semua mesti dah dpt agak tiket apa tu....itu adlh tiket SPM......

tahun ni kita semua akn menduduki SPM.....jadi smga coretan ni membantu serba sdikit dlm mnghadapi kehidupan yg penuh onak duri,pancaroba,ujian,dugaan,cabaran..hehe.....ana nasihatkan kat diri ana ni dan juga sahabat2 yg ana kasihi....Dalam nk mnghadapi tahun yg mencabar ni..kita kena bnyk berkorban....Dari pelbagai segi la kita kena berkorban....Antara benda yg kita kena korbankan adlh masa hiburan(trutama fb),msa tidur,masa berbual kosong,msa makan,masa lepak2....bleh katakan hampir semua bnda2 yg x da kaitan dgn SPM kita kena korbankan.....tpi..tpi..tpi jgn pula korbankan msa berdakwah @ ibadah.......

dalam kita sibuk2 duk study tu jgn pulak tinggalkan dakwah....klau soal ibadah, InsyaAllah mesti kita akn pertahankan..sbbnya mesti sahabat2 ana yg pintar ni bleh jwb sndiri......Tpi klau soal dakwah ni...jgnlah kita tinggalkan.......takut2 dgn fikiran utk 'berehat' dlm dakwah utk SPM semata2 akn merosakkan seluruh islam...naudzubillah....Tpi kwn2 , maksud ana bkn suruh pi satu2 rmh ke nk berdakwah @ bg yg giat brdakwah di fb @ blog ka......jgn pulak duduk dpn pc berjam2 dgn alasan utk berdakwah....bkn2.....Pndpt ana,ana yakin rmai yg berazam utk kurangkan berfb tahun ni sbb nk focus utk SPM....Jadi urusan dakwah yg slalu dilakukan di fb tu wat la luar kawasan fb...mcm kat sklh ka,asrama ka,rmh sndiri ka.....

Klau kat sklh tu,dlm2 duk study dgn kwn2 bercerita2 la ckit tntg kisah para sahabat ka utk menaikkan semangat(ni contoh ja).....@ guna ja apa2 cra yg sahabat2 yg ana kasihi ni tahu....klau kat rmh tu ana rsa bleh la tegur adik2 ka @ kongsi dgn mak @ ayah tntg apa yg kita bljr kat sklh(mmg nmpk mcm bdk sklh rndh tp..InsyaAllah bermanfaat)......Lg satu Jangan hilangkan hari ini utk tunggu hari esok......maknanya jgnlah ana dan sahabat2 ana tangguhkan kerja....Pasti homework kita akn banyk..jd jgn tangguhkan dgn alasan nk study...wat homework jga satu study....Pastu perbanykkanlah puasa2 sunat.....klau puasa ni senang ckit...kita x yah fikir tntg makanan sgt....perut kita kosong lg cepat ilmu absorbed....lgpun klau kita puasa,time rehat kita x yah sibuk2 cari makan tp kita bleh la study,wat homework @ ambil kesempatan ni utk solat(apa2 solat..tp disarankan solat dhuha)........


hmm...ana nk kongsi ckit tips Dr Shukri....kajian Dr Shukri keatas pelajar2 cemerlang di Malaysia dan hasilnya...Pelajar cemerlang ni guna konsep S.A.T.U......ana rasa rmai dah tahu konsep ni...tp sbgai peringatan kpd diri ana dan sahabat2 yg mungkin dah lupa...

S.A>>>>sedia awal...study topik tu sblum ckgu ajar di kelas...

T>>>>tumpuan sepenuhnya dlm kelas..walaupun boring,absorbed jga apa yg ckgu ckp...

U>>>ulangkaji....kita akn lupa apa yg kita bljar dlm msa 24 jam...so bila ulangkaji dia menguatkan daya ingatan....

then klau dpt apa2 maklumat @ ilmu baru...kita kenala sedia utk berkongsi dgn kwn2 kita yg lain....InsyaAllah dgn itu Allah akn bantu tmbhkan lg ilmu kita....dengan mengajar orang lain kita akan belajar juga....


Akhirul kalam,minta maaf kat sahabat2 semua klau korang x suka en3 ni...mungkin benda ni dah biasa dan membosankan...tpi hny sbgai peringatan kpd diri ana ni yg 'nyanyok' dan sahabat2 ana yg nk memngingatiny semula....Bg ana, ana rasa kwn2 lebih mengetahui apa yg perlu dilakukan utk persediaan SPM...so,sudi2la kongsi eh...hubungan dgn Allah jga sekuatnya....
Pengorbanan itu pahit..tpi hasilnya itu indah...Ingatlah,Allah tidak melihat hasilnya tp Allah melihat usaha utk mndptkan hasil itu....

Bitaufik Wan Najah









sekadar perkongsian...ambil yg baik...buang yg buruk...betulkan yg salah....

salam mujahidah....


special en3 for 2011 SPM candidates!!!!



Bismillahirahmanirrahim...
Segala Pujian hny bg Allah....

Assalamualaikum teman2 dan blog kesygn ana........Alhamdulillah dh hampir sebulan dlm taqwim islam kita msuk tahun baru.....tp taqwim 'org putih' baru je beberpa jam msuk tahun baru......Ana nk kita semua tny ckit diri kita ni semua...korang ni semua sedar tak arini dah 2011???ana sruh korang semua tny sbb ana x sedar pun kita dah msuk 2011...so,ana nk thu la ada x org yg mengalami situasi mcm ana...hehe..sja je...

ok ,x melengahkan masa ana nk bgtau kat antum,antunna semua yg arini dah 2011 dan merupakan tahun yg paling genting dlm hidup kita semua(trmsuk ana)....knpa????kerana tahun ni kita semua kena berebut utk ambil satu tiket...dlm kehidupan kat Malaysia ni,org kta tiket tu penting utk maju dlm hidup....ana pun x tahu sejauh mna kebenaran kenyataan tu...tpi kita trima ja la sbb mmg ya pun .....klau x da tiket tu mmg susahla...x da hala tuju hidup....
korang semua mesti dah dpt agak tiket apa tu....itu adlh tiket SPM......

tahun ni kita semua akn menduduki SPM.....jadi smga coretan ni membantu serba sdikit dlm mnghadapi kehidupan yg penuh onak duri,pancaroba,ujian,dugaan,cabaran..hehe.....ana nasihatkan kat diri ana ni dan juga sahabat2 yg ana kasihi....Dalam nk mnghadapi tahun yg mencabar ni..kita kena bnyk berkorban....Dari pelbagai segi la kita kena berkorban....Antara benda yg kita kena korbankan adlh masa hiburan(trutama fb),msa tidur,masa berbual kosong,msa makan,masa lepak2....bleh katakan hampir semua bnda2 yg x da kaitan dgn SPM kita kena korbankan.....tpi..tpi..tpi jgn pula korbankan msa berdakwah @ ibadah.......

dalam kita sibuk2 duk study tu jgn pulak tinggalkan dakwah....klau soal ibadah, InsyaAllah mesti kita akn pertahankan..sbbnya mesti sahabat2 ana yg pintar ni bleh jwb sndiri......Tpi klau soal dakwah ni...jgnlah kita tinggalkan.......takut2 dgn fikiran utk 'berehat' dlm dakwah utk SPM semata2 akn merosakkan seluruh islam...naudzubillah....Tpi kwn2 , maksud ana bkn suruh pi satu2 rmh ke nk berdakwah @ bg yg giat brdakwah di fb @ blog ka......jgn pulak duduk dpn pc berjam2 dgn alasan utk berdakwah....bkn2.....Pndpt ana,ana yakin rmai yg berazam utk kurangkan berfb tahun ni sbb nk focus utk SPM....Jadi urusan dakwah yg slalu dilakukan di fb tu wat la luar kawasan fb...mcm kat sklh ka,asrama ka,rmh sndiri ka.....

Klau kat sklh tu,dlm2 duk study dgn kwn2 bercerita2 la ckit tntg kisah para sahabat ka utk menaikkan semangat(ni contoh ja).....@ guna ja apa2 cra yg sahabat2 yg ana kasihi ni tahu....klau kat rmh tu ana rsa bleh la tegur adik2 ka @ kongsi dgn mak @ ayah tntg apa yg kita bljr kat sklh(mmg nmpk mcm bdk sklh rndh tp..InsyaAllah bermanfaat)......Lg satu Jangan hilangkan hari ini utk tunggu hari esok......maknanya jgnlah ana dan sahabat2 ana tangguhkan kerja....Pasti homework kita akn banyk..jd jgn tangguhkan dgn alasan nk study...wat homework jga satu study....Pastu perbanykkanlah puasa2 sunat.....klau puasa ni senang ckit...kita x yah fikir tntg makanan sgt....perut kita kosong lg cepat ilmu absorbed....lgpun klau kita puasa,time rehat kita x yah sibuk2 cari makan tp kita bleh la study,wat homework @ ambil kesempatan ni utk solat(apa2 solat..tp disarankan solat dhuha)........


hmm...ana nk kongsi ckit tips Dr Shukri....kajian Dr Shukri keatas pelajar2 cemerlang di Malaysia dan hasilnya...Pelajar cemerlang ni guna konsep S.A.T.U......ana rasa rmai dah tahu konsep ni...tp sbgai peringatan kpd diri ana dan sahabat2 yg mungkin dah lupa...

S.A>>>>sedia awal...study topik tu sblum ckgu ajar di kelas...

T>>>>tumpuan sepenuhnya dlm kelas..walaupun boring,absorbed jga apa yg ckgu ckp...

U>>>ulangkaji....kita akn lupa apa yg kita bljar dlm msa 24 jam...so bila ulangkaji dia menguatkan daya ingatan....

then klau dpt apa2 maklumat @ ilmu baru...kita kenala sedia utk berkongsi dgn kwn2 kita yg lain....InsyaAllah dgn itu Allah akn bantu tmbhkan lg ilmu kita....dengan mengajar orang lain kita akan belajar juga....


Akhirul kalam,minta maaf kat sahabat2 semua klau korang x suka en3 ni...mungkin benda ni dah biasa dan membosankan...tpi hny sbgai peringatan kpd diri ana ni yg 'nyanyok' dan sahabat2 ana yg nk memngingatiny semula....Bg ana, ana rasa kwn2 lebih mengetahui apa yg perlu dilakukan utk persediaan SPM...so,sudi2la kongsi eh...hubungan dgn Allah jga sekuatnya....
Pengorbanan itu pahit..tpi hasilnya itu indah...Ingatlah,Allah tidak melihat hasilnya tp Allah melihat usaha utk mndptkan hasil itu....

Bitaufik Wan Najah









sekadar perkongsian...ambil yg baik...buang yg buruk...betulkan yg salah....

salam mujahidah....