Pages

ALLAH SLAVE

Nisa' Pemburu Syahid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 8 October 2010

anak2 zaman sekarang....


Bismillahirrahmanirahim...
Segala Pujian hny bg Allah....


hhmmm....bc tajuk "anak2 zaman sekarang" mesti nmpk gempak n hot kan...selalunya kalau tjuk tntg anak2 atau remaja zaman skrg mesti ramai yg fikirkan yg buruk2 dn perkara negatif....
tapi dlm entri ni ana cuma nk kongsi cerita lawak(bg ana) tntg apa yg brlaku dgn anak2 zaman skrg wktu kls 'bio' dgn cikgu tercinta ana......

Arini kelas bio sronok (slalu sronok jga tpi arini lebih2) sbbnye kami x bljr dlm kelas.....Arini kami bljr kat hmpir semua kwsn di sklh yg kecik n comel tu.....ckgu ana bw kami 'round' skolah sbb nk tunjuk kat kami tumbuh2 yg ada kat sklh....ckgu ckp kalau duk bljr dlm buku tau nama je tpi rupanya tumbuhan tu x tahu.....itu yg ana nk crita tntg anak2 zamn skrg(trmasuk ana hehe) x knl alam....x knl tumbuhan2 yg Allah ciptakan ni.....

waktu kelas bio td mmg ana rs jahil sgt tntg alam...mula2 ckgu tunjukkan "lichen(gabungan alga dn fungus)" yg ada kat btg pokok...reaksi muka kami semua lps ckgu tunjuk tu sah x knl 'lichen'..
lps tgk 'lichen' tu kami ditunjuk satu pokok ni dn disuruh teka apakah pokok tu.....pastu kwn ana jwb pokok pandan.....yg lain hny diam x tahu tpi ckgu gelak sbb salah la....sbnrnya pokok tu pokok lili tpi dikata pokok pandan....itulah anak2 zmn sekrg(zmn moden/IT)......

pastu ckgu tunjuk pula satu lg pokok dn tny kat kami tu pokok apa....kwn2 ana ramai yg jwb lidah buaya(ana hny diam sbb x tahu)........dlm keadaan nk trgelak ,marah n kecewa ckgu ana jwb itu lidah jin, haha....jin pun ada lidah....hmpir semua pokok yg ada kat kwsn sklh tu kami x tahu namanya(skrg dh tahu tpi x pasti ingat ke x, hehe)......kami brjln lgi utk tgok pokok yg lain pula.....ada satu info yg ana rs menarik...baru arini ana tahu 'pokok duit-duit' dgn 'money plant' adlh pokok yg berbeza.....mereka sama pd nama tpi sbnrnya x sama.....

lps pusing tgok pokok belah utara sklh kami pi pula belah selatan....baru ana tau kat sklh ana ada satu pokok yg sgt unik(4 thn duk sklh tu tp x tau pun,ish3..)nama pokok tu 'japanese roses'@'kembang 10' .....pokok ni dinamakan 'kembang 10' sbb tepat pukul 10 pagi bunganya akn berkembang...MasyaAllah hebatnya ciptaan Allah....Allah tidk jadkan sesuatu itu dgn sia2....
pasti keunikan pokok tu ada manfaatnya......lps menikmati 'japanese roses' ..ckgu ana ckp nk tunjuk pokok EXORA....terkejut ana ,rupa-rupanya ada pokok nama exora...yg ana tahu kerete exora je....ish..ish...ish.. anak2 zmn skrg......lps ckgu ana tunjuk,,laa pokok tu pokok biasa ana duk main wktu kecik2 dlu...pokok tu warna merah dn boleh hisap dia....selain exora nama lain pokok ni adlh pokok jarum......

barulah ana tahu betapa jahilnya ana tntg alam ciptaan Allah ni....sepatutnya kita sebgai manusia yg berakal perlu belajr drp alam(tumbuhan,haiwan,angkasa dll).....anak2 zmn skrg lebih trdedah kpd peralatan teknologi tetapi tdk kpd alam ciptaan Allah.....Masyarakat yg cintakan alam dikatakan kuno dn 'bodoh' IT......dulu ana pun mcm tu jga ana rs x prlu knl dgn pokok2 terutamanya sbb x penting...rupanya ana salah sbb Allah tdk jdkan sesuatu dgn sia2....
Akhir kata, ana cuma nk kongsi satu ayat yg sering ckgu bio ana sebut bila kami bljr tntg tumbuhan @ binatang.....

" sebelum ni kamu x tahu,kamu tgk sja x da kesan,tpi skrg bila dh bljr tgklah sesuatu itu dgn ilmu"


InsyaAllah ckgu , ana akn igt nasihat ckgu tu....walupun ni hny pengalaman ana serba sdikit smga memori ni akan memberi manfaat InsyaAllah...




segala yg baik itu dri Allah.sgala yg buruk itu dri hamba yg hina ini.....



salam hambaAllah.....

anak2 zaman sekarang....


Bismillahirrahmanirahim...
Segala Pujian hny bg Allah....


hhmmm....bc tajuk "anak2 zaman sekarang" mesti nmpk gempak n hot kan...selalunya kalau tjuk tntg anak2 atau remaja zaman skrg mesti ramai yg fikirkan yg buruk2 dn perkara negatif....
tapi dlm entri ni ana cuma nk kongsi cerita lawak(bg ana) tntg apa yg brlaku dgn anak2 zaman skrg wktu kls 'bio' dgn cikgu tercinta ana......

Arini kelas bio sronok (slalu sronok jga tpi arini lebih2) sbbnye kami x bljr dlm kelas.....Arini kami bljr kat hmpir semua kwsn di sklh yg kecik n comel tu.....ckgu ana bw kami 'round' skolah sbb nk tunjuk kat kami tumbuh2 yg ada kat sklh....ckgu ckp kalau duk bljr dlm buku tau nama je tpi rupanya tumbuhan tu x tahu.....itu yg ana nk crita tntg anak2 zamn skrg(trmasuk ana hehe) x knl alam....x knl tumbuhan2 yg Allah ciptakan ni.....

waktu kelas bio td mmg ana rs jahil sgt tntg alam...mula2 ckgu tunjukkan "lichen(gabungan alga dn fungus)" yg ada kat btg pokok...reaksi muka kami semua lps ckgu tunjuk tu sah x knl 'lichen'..
lps tgk 'lichen' tu kami ditunjuk satu pokok ni dn disuruh teka apakah pokok tu.....pastu kwn ana jwb pokok pandan.....yg lain hny diam x tahu tpi ckgu gelak sbb salah la....sbnrnya pokok tu pokok lili tpi dikata pokok pandan....itulah anak2 zmn sekrg(zmn moden/IT)......

pastu ckgu tunjuk pula satu lg pokok dn tny kat kami tu pokok apa....kwn2 ana ramai yg jwb lidah buaya(ana hny diam sbb x tahu)........dlm keadaan nk trgelak ,marah n kecewa ckgu ana jwb itu lidah jin, haha....jin pun ada lidah....hmpir semua pokok yg ada kat kwsn sklh tu kami x tahu namanya(skrg dh tahu tpi x pasti ingat ke x, hehe)......kami brjln lgi utk tgok pokok yg lain pula.....ada satu info yg ana rs menarik...baru arini ana tahu 'pokok duit-duit' dgn 'money plant' adlh pokok yg berbeza.....mereka sama pd nama tpi sbnrnya x sama.....

lps pusing tgok pokok belah utara sklh kami pi pula belah selatan....baru ana tau kat sklh ana ada satu pokok yg sgt unik(4 thn duk sklh tu tp x tau pun,ish3..)nama pokok tu 'japanese roses'@'kembang 10' .....pokok ni dinamakan 'kembang 10' sbb tepat pukul 10 pagi bunganya akn berkembang...MasyaAllah hebatnya ciptaan Allah....Allah tidk jadkan sesuatu itu dgn sia2....
pasti keunikan pokok tu ada manfaatnya......lps menikmati 'japanese roses' ..ckgu ana ckp nk tunjuk pokok EXORA....terkejut ana ,rupa-rupanya ada pokok nama exora...yg ana tahu kerete exora je....ish..ish...ish.. anak2 zmn skrg......lps ckgu ana tunjuk,,laa pokok tu pokok biasa ana duk main wktu kecik2 dlu...pokok tu warna merah dn boleh hisap dia....selain exora nama lain pokok ni adlh pokok jarum......

barulah ana tahu betapa jahilnya ana tntg alam ciptaan Allah ni....sepatutnya kita sebgai manusia yg berakal perlu belajr drp alam(tumbuhan,haiwan,angkasa dll).....anak2 zmn skrg lebih trdedah kpd peralatan teknologi tetapi tdk kpd alam ciptaan Allah.....Masyarakat yg cintakan alam dikatakan kuno dn 'bodoh' IT......dulu ana pun mcm tu jga ana rs x prlu knl dgn pokok2 terutamanya sbb x penting...rupanya ana salah sbb Allah tdk jdkan sesuatu dgn sia2....
Akhir kata, ana cuma nk kongsi satu ayat yg sering ckgu bio ana sebut bila kami bljr tntg tumbuhan @ binatang.....

" sebelum ni kamu x tahu,kamu tgk sja x da kesan,tpi skrg bila dh bljr tgklah sesuatu itu dgn ilmu"


InsyaAllah ckgu , ana akn igt nasihat ckgu tu....walupun ni hny pengalaman ana serba sdikit smga memori ni akan memberi manfaat InsyaAllah...




segala yg baik itu dri Allah.sgala yg buruk itu dri hamba yg hina ini.....



salam hambaAllah.....